Monday, March 15, 2010

Kisahku...

Mukadimmah
Sudah lama blog ini tidak tidak berhias. Lebih kurang 3 minggu lebih. Kisahnya,akibat gagal menjelaskan bayaran internet pada waktunya. Naik berang Pak Arab dibuatnya.Cuaca disini mula beralih arah. Kalau dulu Saratoga dan Baju Panas menjadi teman namun sekarang beralih kepada kipas angin namun sesekali tidak dapat melawan Air Sungai Nil yang menyegarkan. Genap sebulan kuliah bermula.Namun badan saya masih belum dapat menyesuaikan diri.Hari ini saya tertidur sepanjang kuliah.Segan dengan kawan disebelah.

Minggu Kesedihan.
Kematian adalah satu kepastian.Hidup manusia juga perjalanan semua telah ditentukan olehNYA. Sebagai Manusia tidak dapat lari dari semua itu.Setiap yang bernyawa pasti dan semestinya akan merasai mati.Saya tinggalkan kisah ini kepada pembaca sekalin tidak mampu menghurai panjang.Kalau dikaji tentang DNA manusia,DNA amat penting untuk menghasilkan protin dan sel yang baru. Namun DNA ini akan musnah dan sampai satu masa tidak mampu lagi diperbaharui. Seperti kulit manusia,bila sudah tua akan berkedut antara salah satu sebabnya kerana DNA tidak mampu lagi menghantar maklumat untuk diproses bagi menghasilkan sel bagi kulit. Oleh itu,DNA sebenarnyakan salah satu tanda kita akan pasti akan mati.

Nasihat dan Kata Taujihad dari Ust Salman(click here)
Mari sama-sama memanjatkan doa dan Al-Fatihah buat mereka.

Belasungkawa Syaikhuna Al-Allamah Syaikhul Akbar Dr Muhammad Sayyid Tantawi rahimahullah.. Moga Allah merahmatimu Ya Syaikhana(click here)

Perginya Bakal Doktor Made In Egypt(Tanta)

(click here)

Tidak mampu berkata-kata namun hanya doa hanya mampu dipanjatkan,moga kalian ditempat dalam kalangan orang yang dimuliakan oleh Allah swt.Moga kita sama-sama mengambil pengajaran dan pedoman dari coretan ini. 

Perjalanan diteruskan.

"dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang Yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu Yang dituntut di Dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).(9:12)2)"

Tinggal  lebih kurang sebulan saya akan menghadapi peperiksaan akhir. Bermakna Tahun Pertama saya akan berakhir dan akan beralih ke Tahun Kedua. Cepatnya masa berlalu. Bagaimana saya bisa menjadikan sebulan itu seperti dua bulan. Saya masih mencari formulanya. Kalau dilihat para ulama dulu mampu mengarang kitab dengan begitu banyak walaupun umur mereka tidak panjang. Semua bergantung pada keberkatan masa. Begitulah masa memainkan peranan yang penting bagi seorang penuntut ilmu sehingga Allah bersumpah dengan masa. Bimbang dan takut hari-hari yang dilalui dipenuhi dengan dosa. Nauzubillah. Moga-moga saya terhindar dari semua itu. InsyaAllah.

Kehidupan dilalui disini semakin mencabar. Pernah satu masa saya terasa ingin saja mengalah. Tapi Alhamdullilah dengan secebis iman dalam diri saya gagahkan hati saya untuk terus melangkah.Perjalanan disini mula melakarkan warna-warni. Maha Suci Allah yang telah mengurniakan saya sahabat-sahabat yang memahami juga faqih dalam ilmu Allah. Saya cuba mendekati mereka,menagih ilimu mereka. Saya mula belajar sesuatu dari mereka. Merekalah yang kadangkala menasihati kejahilan saya ini. Saya berbangga punya sahabat seperti kalian

Cita-cita saya disini masih lagi belum tercapai. Saya bercita-cita ingin jadi seperti kalian.Faqih dalam ilmu agama. InsyAllah. Hanya mampu berdoa moga Allah menunjukan jalan terbaik untuk hamba yang dhoif ini.

Perjuangan membawa risalah Muhammad saw bukan satu yang mudah. Kerana jalannya berliku. Diri perlu dipersiapkan dengan sebaiknya. Ilmu,Iman dan Amal perlu seiring kerna mahu berdepan masyarakat yang menagih "mereka" yang mampu membawa mereka ke jalan yang lurus.Kadang-kadang saya takut melihat masyarakat hari ini khususnya remaja. Apatah lagi saya akan berdepan mereka bila-bila sahaja. Maka persiapan yang rapi diperlukan. Itu baru satu cabaran. Bagaimana pula berdepan dengan musuh-musuh Islam. Saya masih gagal dalam persiapan ini. Kalau difikirkan banyak tanggungjawab dan amanah yang tergalas dipundak kita. Kita sahaja yang kadang-kadang lupa.Banyak hak-hak yang kita terlupa tunai,sementara masa masih berbaki manfaat dengan sebaiknya.Jangan menyesal kalau sudah menjadi tetamu Allah walhal kita masih berlum bersedia,diri masih terleka dengan dunia.Nauzbillah. Moga kita dikurniakan kesempatan untuk mencari keampunan juga dapat menunaikan amanah dengan sebaiknya. Moga kita semua dikurniakan kebaikan didunia dan akhirat. InsyaAllah

Doakan saya di semester ini.Moga saya dapat menghabiskan Tahun Pertama saya dengan jayanya.Mencari keberkatan dalam hidup ini.

p/s:mohon maaf kepada pembaca saya belumdapat menerbitkan sesuatu yang bermanfaat.InsyAllah saya kan cuba memperbaiki iman,ilmu dan akhlak


2 comments:

muzani said...

Ana pun bangga ad sahabt spt enta..terus eratkan ukhuwwah

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment