Sunday, February 7, 2010

Lately and Recently...


Lately..
  1. Juz finish my first Exam in Azhar
  2. Winter break juz begin for 2 weeks
  3. Juz Finish EGP310 only in on minute during Maa'rab Kitab(books fair)
Recently..
  1. Ust Fahmi(murobbi) juz arriving Malaysia this Morning. Feel so sad when lost 'somebody' that can guiding us to right path.
  2. Visiting my friends in Mansoura.Also atending wedding ceremony.
  3. Arranging new schedule for Semester 2.Many things need to cover back and need to improve.
  4. Missing my Famili in Malaysia.May Allah bless them...

4 Days of Holiday..
 4 day my holiday been use to empowering my energy that loss during study week. Feel so tired after finishing my last exam anatomy. Then visiting Book Fair in Cairo. First visit,go home with nothing. But alhmdullilah,last night I spend for EGP 310 just in one minute.Also attend "akad nikah" one of my sister in Mansoura. Also,last night was very sad day. My "murobbi" juz went back to Malaysia. No words can describe. Only to thing he said:
'penuhi diri dengan ilmu perubatan dan ilmu agama'
Also,thanks to Anas,my senior for the Books and Quran. May Allah bless you.
Then..advice from Ust Syukri
Biarlah cuti itu diisi dengan sebaiknya. Hakikatnya, tidak ada istilah cuti untuk seorang penuntut ilmu apatah lagi kepada sesiapa yang bercita-cita untuk menjadi penuntut ilmu sehingga nafas yang terakhir. Setiap masa yang ada perlu diisi dengan sesuatu yang akan menambah ilmu dengan harapan ilmu yang ada memimpin ke arah cahaya hidayah dari Allah Taala.Hidupkan cuti ini dengan ilmu. Berusahalah untuk menambahkan ilmu dan kefahaman yang sedia ada.Lisan ini perlu dilembutkan dan dibasahkan dengan lebih banyak mengingatiNya. Al-Quran yang dihafal perlu sangat untuk dimuraja’ah. Lupa tanpa sebab itu dosa. Kata Habib Husain; bila lidah biasa berzikir, mudahlah untuk lidah itu digerakkan untuk membaca Kalamullah. Bila hati bersih, jiwa tidak akan terasa jemu apabila mengalunkan ayat suci Al-Quran. Begitulah telinga perlu dibiasakan mendengar perkara-perkara yang boleh membawa kita mengingati Allah Taala. Elakkan dari mendengar perkara yang sia-sia dan melalaikan. Jaga pandangan dari melihat perkara yang diharamkan. Lambakan koleksi drama bersiri dan filem hari ini menyebabkan masing-masing mabuk dan ketagih dengannya.
Moga cuti Kali ini dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya. Takut dan bimbang dengan diriku ini. Jiwa dan hatiku masih lagi kelam kabut..Ampunilah dosa2ku Ya Allah...Cutiku masih berbaki lagi 9 hari....
Ingatlah diriku,nikmat cuti ini akan dipersoal di akhirat kelak. Tunaikanlah hak2 masa dengan sebaiknya...

3 comments:

Hamzah Marwan said...

yup!!:)

Afuza Abdullah b Idiris said...

Apa yg yup jah..ana xfaham???

annymous said...

hahahahah

Post a Comment